Nedbrud ved internet udbyderen, hvorfor sker det?

Igennem de sidste 10 år har jeg været kunde ved stort set alle leverandøre af internet gennem telefon og antenne kabler, sammenholdt med min store pasion for teknologi og internet har jeg fået en god indsigt i hvad og hvorfor tingene ikke altid fungere.

Jeg har valgt at opdele dette indlæg i teknik, for ikke at pege fingere men udelukkende for forståelse i hvordan internettet fungere alt efter udbyder.

Stjerne netværk

Selskaber som stofa, Yousee, Dansk kabel tv (Antenneledning / Coax forbindelse)

Denne type levering er opbygget i små stjerne af husstande som deler en switch i den lokale central, som udbyderen typisk har indenfor en bestemt radius for at sikre den nødvendige hastighed fra central til kunde.

Disse switche er koblet op imod en gateway nogen steder flere gateways som igen har forbindelse til en server der tildeler adgang til internet og bestemmer abonnements hastigheden og derefter går forbindelse til den danske hoved åre i Lyngby (Sjælland).

Her i Aalborg på Stofanet går jeg lige pt. igennem 7 switche og servere før jeg rent faktisk er ude på internettet, hvilke giver mange brudpunkter som alle kan gøre at jeg ikke har forbindelse ud til internettet.

Det skal desuden nævnes at de switche i netværket er det punkt der kan være årsagen til nedsat hastighed som følge af tidspunkter med spids belastning, da de switche skal håndtere data fra mange kunder alt efter tidspunkt på døgnet.

Direct line

Selskaber som TDC, Fullrate, Telenor Telmore m.fl

Denne metode isolere den enkelte husstand i et kable frem til centralen, på den måde kan der være nedbrud hos en enkelt kunde uden at andre har problemer, som man kan se på de forskellige leverandøres prisoversigter er der også en hvis begrænsning på den hastighed de udbyder og de kan ofte kun levere en lav hastighed hvis man bor mere end 3-5 kilometer fra en central.

En af hoved årsagerne er at der under jorden ligger rigtig mange gamle kobber kabler som ikke er ordentlig afskærmet og som efter mange år i jorden ikke længere er helt gode.

En anden ofte hørt årsag er gammelt udstyr på de centraler der er rundt omkring, så kun udskiftes ved nedbrud, og det er sku lidt øv med tanke på at der ikke er så mange landlinie telefoner tilbage i det danske men tilgængel et hav af telefon stik som ikke bruges til en dyt.

Jeg håber dette giver lidt forståelse og indblik i de forhindringer udbyderne sidder med i forhold til at holde forbindelsen kørende og en idé om at det ikke er så nemt endda at få til at virke 🙂

 

Om Michael Spliid

Alder: 35 år Uddannelse: Web-Integrator Interesser: Mine Børn, Programmering, Computer, It, Wordpress, Php, MySql, ASP.Net, MsSql, Facebook som redskab, online marketing, online strategi Samt MadlavningBor i Vejgaard (9000 Aalborg) og er oprindelig fra den anden side af broen (9400 Nørresundby)Giv et klik ! Annoncerne på siden hjælper en fattig programmør / blogger på vej :-)
Bookmark permalink.

Skriv en kommentar