Digitalisering i folkeskolen – Ipad edition #1

Hvordan går det egentlig med digitalisering i folkeskolen med udgangspunkt i brug af ipads ?

Da det blev til virkelighed med brug af ipad og dermed digitalisering på den skole som jeg til daglig har noget med at gøre i kraft af mit ene barn, var det med udgangspunkt i mindre papirbrug og bedre læringmiljø og lettere adgang til informationer for eleverne.
Indtil videre så venter jeg stadig spændt på at se det ske 🙂 for papir ligger stadig i tasken sammen med bøgerne hvor nogle må skrives i og andre ikke må.

Men lad os skrue tilbage til starten da de 600 trådløse ipads på denne ene skole skulle leveres, klargøres og udleveres til eleverne.
Her stod 1½ fuldtidsstilling for at gøre dette klar som ganske naturligt tog sin tid, forskellige klasse trin skulle jo have forskellige apps.
Der skulle tændes for hver ipad, opdateres, installeres, mærkes med kommune stempel og proppes i et massivt cover,  så der ikke var nogen chance for at de gik i stykker.

Der skal meget til før det hele virker.

Herefter skulle der ligges lader ved og lige tjekket om de ladere nu også virkede (Det er jo Apple).
Når men så langt så godt, udlevering mod en af forældrenes underskrift, uden nogen form for regelsæt i forhold til forsikring, brugsret eller andet der kunne sikre skolen samt barnet / forældrene i tilfælde af uheld, bortkomst m.m.

Skolen vælger med hensyn til apps at oprette en række app id, ikke pr. ipad men derimod et til indskoling, et til mellemtrin osv.
Så hedder det altså lige en tur omkring IT kontoret hvergang der skal opdateres apps eller andet som kræver login.
Ikke skide smart med så mange enheder.

Det trådløse net på skolen måtte også have en tur gennem opgradering og omplacering af access point.
Da man ikke lige havde tænkt mængden af trådløse apparater ind i det eksisterende netværk, derfor var det i en tid var det jo et spørgsmål om at står det rigtige sted med sin ipad, for at finde et signal fra et accesspoint som ikke var overbelastet af brugere.

Jeg kunne blive ved med at beskrive problemer og det kan tænkes jeg opdaterer indlægget lidt hen af vejen, hvis jeg bliver overrasket og der rent faktisk kommer digitalisering der er til at få øje på i folkeskolen…

ios 10 er landet

IOS 10 er landet !!!

Hey, det bliver spændende at se hvordan vi lige løser den, for de ipads der er udleveret til eleverne er ipad mini 16GB – Altså den første model som ikke får IOS 10 og hvis tendensen fortsætte blandt udviklere af IOS apps vil der snart begynde at dukke apps op som ikke er bagud kompatibel med IOS 9.3 og så har vi balladen med hvilke apps der skal / kan bruges eller måske en helt udskiftning af alle enheder….

Jeg venter spændt på at se hvordan det kommer til at forløbe.  

Om Michael Spliid

Alder: 35 år Uddannelse: Web-Integrator Interesser: Mine Børn, Programmering, Computer, It, Wordpress, Php, MySql, ASP.Net, MsSql, Facebook som redskab, online marketing, online strategi Samt MadlavningBor i Vejgaard (9000 Aalborg) og er oprindelig fra den anden side af broen (9400 Nørresundby)Giv et klik ! Annoncerne på siden hjælper en fattig programmør / blogger på vej :-)
Bookmark permalink.

Skriv en kommentar