Nem hastigheds optimering af WordPress

Der findes mange plugins der kan optimere og forbedre din WordPress installation ved hjælp af komprimering, kombinering og cache. Men fornyligt fandt jeg ud af at BuddyPress er et must have uanset og funktionerne skal bruges på din side eller ej, for BuddyPress har indbygget optimering af WordPress og det … Læs videre

Navigation med struktur

Er din navigations menu gennemtænkt, konstruktiv og overskuelig?

icon-banner, pictogram

En meget vigtig del af SEO (søgeoptimering) ligger i hvor nemt navigationen på din hjemmeside er, man kan faktisk gå så langt at sige Google kan finde på at straffe for ikke at lave en overskuelig struktur i sidens navigation.

En WordPress blog er inddelt i Kategorier, Tags og sider men det er ikke nok at blogge det er vigtigt at benytte kategorier og tags til at fortælle Google hvilke indhold du har på din blog, den bedste måde at gøre dette er ved at lave en god menu baseret på dine kategorier, men igen kræver det planlægning.

Et sted at starte er at finde 5 hoved kategorier, altså 5 kategorier hvor du vil kunne stoppe alt det du vil skrive om ind under feks. som her på siden.

MichaelSpliid.dk har 3 hovedkategorier- Hverdagen, teknologi, Mad og snart kommer nummer 4 SEO (Planlagt gennem længere tid) Under hver af disse kategorier ligger der en række sub kategorier, som alle i system er sat til at hører under deres respektive hoved kategori.

Det giver Google og andre søge maskiner mulighed for at gennemsøge og indeksere gennem den struktur jeg har oprettet.

Statiske sider kan også have struktur tag feks kontakt punktet her på siden, holder du musen over kommer der 3 nye punkter frem som alle er statiske sider men som alle høre under kontakt.

Tags er også vigtige men en mere kaotisk struktur i din hjemmeside eller blog, Tags er nøgleord der beskriver indholdet af det enkelte indlæg og bør ikke benyttes til fast navigation mellem emner.

Kort fortalt…

  • Kategorier – Benyttes til inddeling af indhold, der bør kun tilføjes til øverste lag af kategorier og aldrig fjernes.
  • Sider –  er faste statiske elementer som et CV, Kontakt side og lignende der kun ændre sig en smule og altid er der.
  • Tags – Er en flyende struktur der fortæller om det enkelte element trods det indekseres som var det kategorier (Det kan være en fordel at begrænse antal tags der benyttes)

En god menu bør indeholde Hovedkategorier + Subkategorier samt evt. statiske sider

Link building (Banner reklame, Affiliate)

Jeg kæmper pt en kamp for at få denne blog op på maks besøgende pr. dag. Og det gør jeg blandt andet fordi det er en god øvelse hvis man gerne vil fremad på nettet, for SEO er ikke bare noget man før eller køber – det er en process … Læs videre

Promovering af personlig blog (SEO)

Blog, Seo, PromoveringEfter jeg fornyligt har været igang med at planlægge SEO optimering og annoncering for min helt egen blog og stadig er igang med projektet vil jeg lige dele det jeg er kommet frem til indtil videre.

Først og fremmest skal man med en personlig blog indse at man ikke som sådan har nogen konkurrenter, man har “kollegaer” der alle vil det samme som en selv og med en personlig blog har du et unikt produkt som ingen andre kan levere.

Det lyder nok lidt langt ude i de flestes øre, men sandheden er at det du skriver er unikt så længere det er din mening, holdning og dit sprog der bliver anvendt i et blog indlæg, dermed kan ingen andre levere det samme og det er nu op til læsere af din blog hvor vidt de synes om din stil.

Den mere tekniske del.

SEO er rigtig mange ting og jeg får helt sikkert ikke det hele med, men jeg vil her nævne de ting jeg indtil videre har gjort her på MichaelSpliid.dk:

Google har 4 gode værktøjer som alle bør bruge

Adsense (Reklamer)

Alle kan benyttet reklamer gennem Google Adsense og det er gratis, hjemmesider der benytter Adsense må dog ikke indeholde XXX indhold, indtjening på reklamerne variere efter besøgs antal og klik på reklamer.
Så en ny opstartet blog vil ikke kunne tjene ret meget, men ved at bruge bare en reklame annonce på din blog vil google hurtigere få kendskab til din blog og dermed optage den i søge resultaterne.

Webmaster Tools (Værktøj til SEO optimering)

Webmaster tool er værktøjskassen ved Google her har du mulighed for at se om der er noget i vejen for at Google kan læse (Crawle) din blog, det er også her hvor du kan indsende til sitemap til Google som fungere som et forslag til hvad Google skal finde og ikke mindst hvor på din blog.

Igen skal man huske at alene det at man bruger værktøjet / har tilmeldt sin blog, giver Google besked om at du findes.

Analytics (Statistik)

Google Analytics er statistik for alle pengene eller nej, det er gratis og giver dig mulighed for at se statistik over besøgende, hvor de kommer fra, henvisninger og mange andre ting.

En af de mange funktioner som jeg bruger en del er Adfærd som viser hvilke indlæg der er mest besøgt, imit tilfælde er det mine guides til opsætning af mail ved TDC, Yousee og Stofa som hitter og har gjort det i lang tid nu.

Google Trends (Søgeord)

Trends giver dig mulighed for at afprøve dit emne, tema for et indlæg m.m. i forhold til hvor mange søgninger der er på Google på det produkt, emne eller begivenhed m.fl. du vil blogge om, på den måde kan du få en idé om der er læsere til det du har tænkt dig at skrive om.

På Google Trends har du også mulighed for at se hvad der søges efter ligenu som en slags topliste og søgeord/Udtryk på Google ligenu.

Du kan sortere i det baseret på lande og områder så du kan se om det er feks. Nordjyder der søger mest efter kartofler eller svenskere efter spegepølse.

Kanon stykke værktøj og ikke mindst god underholdning.

Deling

Reklamer

På den måde for du mest for dine penge da boostet gør at det ikke kun er dem der synes godt om din side / opslag der ser det, men også deres venner og deres venner, ret genialt hvis du laver et hurtigt regnestykke bliver det hurtigt til rigtig mange der ser dit opslag.

Eksempel:

Der er 100 der har trykket synes godt om på dit opslag, og nu booster du det.

De 100 der har trykket synes godt om har hver 300 venner og du har nu potentielt 3000 mennesker du kan nå udtil.

Mange af disse sider har en høj page rating på google og det kan derfor være en god idé og være tilmeldt med sit link, det er dog ikke alle siderne der er lige vel set af søgemaskiner men specielt i starten med en ny blog kan det være en star fordel at benyttet disse sider.

Ting man skal huske på disse sider, når man tilmelder sine links:

Titel på linket skal gerne indeholde din URL og lidt om hvad det handler om

Beskrivelse er mange tilbøjelig til at kopiere fra index til index, det er en skidt idé da Google´s crawlere vil betragte det som noget den allerede har i sine resultater fordi den sammenholder linket med beskrivelsen.

Tags / nøgleord er vigtigt at tænke over ikke at stille i samme rækkefølge, prøv at bruge nye synonymer for dine nøgleord eller brug eventuelt Google Trends som nævnt længere oppe på siden.

Forummer, blog kommentarer m.m.

En af de ældste former for SEO er at være aktiv på nettet, deltag i forumer eller kommenter på andres blogge inden for dine interesser hvilke sikkert også er det du blogger om og sørg for at du disse steder har et link til din hjemmesider så andre kan se at den eksistererer, søgemaskiner der kommer forbi vil også se dit link og wupti mere søgetrafik = flere læserer på bloggen. Husk ikke at lave kommentarer på andre sider bare for at gøre det, skriv oprigtig og gør folk en tjeneste det kommer man længst med 🙂

Ellers er det bare igang med SEO og hæng i.
Det tager tid før det virker men det virker.

 

Affiliate marketing og reklame website

Reklame sites, affiliate marketing, partner program og hva det nu ellers hedder. Hvad er affiliate marketing og hvordan tjerner man penge på det? Det er egentlig ret lige til, reklamer der ikke ligner reklamer og som ligger højt på diverse søgemaskiner dog primært google, det er den korte version. Hvis … Læs videre